Ruszył właśnie trzeci przetarg na duże inwestycje transportowe w Łodzi. Tym razem chodzi o ul. Rzgowską i trasę w kierunku krańcówki Chojny Kurczaki. Potencjalnych wykonawców poznamy już w 2026 roku.
Inwestycyjny worek w Łodzi otwiera się coraz szerzej. Trwa przetarg na
nową trasę tramwajową, która połączy ulice Węglową i Kopcińskiego. Niedawno postępowanie ogłoszono na
ul. Aleksandrowską, ale z okrojonym węzłem Łódź Żabieniec. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony
przetarg na trasę tramwajową w ul. Warszawskiej.
Tramwaje w Łodzi. Ponad 2 km nowych torów do krańcówki Kurczaki Przygotowana przez spółkę Łódzkie Inwestycje inwestycja zlokalizowana będzie głównie w obrębie istniejącego torowiska tramwajowego oraz na jezdni po zachodniej ul. Rzgowskiej. Chodzi o odcinek od ul. Korzeniowskiego do skrzyżowania ulic Strażacka/Kurczaki. Na większości odcinka będzie to tzw. zielone torowisko. Wyjątkiem będą przystanki Rzgowska – Dachowa oraz Rzgowska – Cmentarz Rzgowska, gdzie torowisko będzie zabudowane w betonowej nawierzchni.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja krańcówki tramwajowej Chojny Kurczaki
Zacznijmy jednak od samej krańcówki Kurczaki. Zmianie ulegnie tutaj układ torowy, który zakłada budowę dwóch torów z przystankami dla wysiadających (jeden połączony byłby z nowym przystankiem autobusowym na ul. Kurczaki) oraz trzech torów postojowych. Do odjazdów nadal pozostaną dwa 32-metrowe perony, jednak zostaną one podniesione oraz wyposażone w płytki wskaźnikowe dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Zainstalowana zostanie na każdym z nich 18-modułowa wiata z 8 ławkami oraz z wyświetlaczem Systemu Informacji Pasażerskiej. Ten ma być dwustronny i trzywierszowy – z czego dwa przeznaczone są na wyświetlanie odjazdów a jeden na zegar i komunikaty tekstowe. Powstanie także nowy budynek socjalny dla motorniczych.
Ważnym elementem zmian będą przystanki Rzgowska – Cmentarz Rzgowska. Powstaną tutaj wspólne perony autobusowo-tramwajowe o długości 66 m, co pozwoli zatrzymać się jednemu tramwajowi i np. autobusowi przegubowemu. Tutaj, na każdym z dwóch wyniesionych peronów, również zostaną zainstalowane rozbudowane wiaty – 18 i 19-modułowa z 8 ławkami oraz z jednym wyświetlaczem SIP.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja przystanku autobusowo-tramwajowego przy Cmentarzu Rzgowska
Przystanki tramwajowe Rzgowska – Dachowa zostaną wydłużone do 66 m. Na każdym z dwóch peronów zostaną zainstalowane trzy rozbudowane wiaty – jedna 19-modułowa oraz dwie 7-modułowe. Każda z 8 ławkami, a jedna dodatkowo z wyświetlaczem SIP. Z kolei z okolic ul. Wesołej, ale bliżej skrzyżowania z ul. Dachową zostanie przesunięty przystanek autobusowy. Zostanie on wyposażony w klasyczną wiatę 3-modułową oraz ławkę wolnostojącą.
Po zachodniej stronie ul. Rzgowskiej powstaną – w zależności od odcinka – ciąg pieszo-rowerowy (3,5 m szerokości) lub chodnik z separowaną drogą dla rowerów. W ramach zazielenienia inwestycji posadzonych zostanie 40 drzew oraz 1,5 tys. m kw. krzewów i traw. Wiadomo, że na rzecz peronu autobusowego zlikwidowany zostanie wjazd w tzw. starą Rzgowską.
Krańcówka autobusowa Dworzec Łódź Chojny – do remontu Przy okazji tej inwestycji warto wspomnieć, że Zarząd Inwestycji Miejskich (spółka Łódzkie Inwestycje jest tzw. inwestorem zastępczym) zaplanował remont krańcówki autobusowej Dworzec Łódź Chojny – na przedłużeniu ul. Dachowej. W ramach prac ma zostać wymieniona nawierzchnia na całym terenie z wyłączeniem wyremontowanego wjazdu oraz wyznaczone na nowo miejsca postojowe. Wykonawca ma również zlikwidować stary peron wyspowy oraz ustawić wiatę na przystanku odjazdowym, ale bez przebudowy peronu.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja rejonu skrzyżowania Rzgowska - Dachowa
Wykonawca zobowiązany jest też do dostosowania zakres projektu oraz robót do spójności z innymi zdaniami. Tutaj wymieniane jest przygotowanie dokumentacji dla transportowego projektu pn. “Budowa nowej linii tramwajowej od skrzyżowania Rzgowska/Strażacka/Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki”. Dziś już wiemy, że
tramwaj do wspomnianego szpitala na razie znalazł się poza aktualnymi planami miasta.
Ponownie cena i okres gwarancji – warunki dla wykonawcy Wykonawcy zainteresowani tym przetargiem ŁI mogą składać swoje oferty do 8 stycznia do godz. 12:00. Decydującym kryterium będą: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji. Punktowane będą tylko okresy wynoszące: 66 – 71 (10 proc.), 72 – 77 (20 proc.), 78 – 83 (30 proc.) i powyżej 84 miesięcy (40 proc.). Natomiast za okres 60 – 65 miesięcy nie będzie przyznanych punktów.
Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy – i w tym przypadku – podpisania umowy należy spodziewać się w pierwszym kwartale 2026 roku. Okres projektowania to cały 2026 rok, przy czym warunkiem koniecznym jest uzyskanie decyzji ZRID do 31 grudnia tegoż roku. Wówczas w 2027 roku rozpoczęłyby się pierwsze prace budowlane. W przypadku ul. Rzgowskiej, wybrany wykonawca będzie musiał zakończyć inwestycję w konkretnym terminie, który określono na 31 listopada 2028 roku.